IranIT.info Articles
عنوان بدترين سايت متعلق است به ...
نويسندهحسن ابوالحسنى تاريخ ارسال 02/05/1381 نام قسمت معمارى اطلاعات
اين مقاله بر اساس يک سمينار در توکيو در ماه ژوئيه تهيه شده که موضوع آن مربوط به معماري اطلاعات بود. در اين سمينار آدام گرينفيلد از شرکت razorfish توضيح داد که معماري اطلاعات دانش و هنر را با هم ترکيب کرده تا دسترسي به اطلاعات را براي استفاده کنندگان تسهيل بخشد. اعمال اين تعريف بر روي وب، لازم مي دارد که استفاده کننده گان بتوانند بسادگي و بصورت سر راست به اطلاعات مورد نياز خود در يک وب سايت دسترسي پيدا کنند.

آدام توضيح داد که هنگاميکه razorfish تصميم به طراحي وب سايت يک شرکت ژاپني مي کند، ابتدا مجموعه اي از شخصيتهاي استفاده کننده گان (user personae)را مي سازد. يک شخصيت، تعميم از نوعي از استفاده کنندگان است که به يک سايت دسترسي مي يابند. براي مثال در يک سايت مربوط به يک فروشنده سخت افزار، تنها به دو نوع استفاده کننده برخورد مي کنيم. يکي آنهايي که مي‌خواهند سخت افزاري بخرندو ديگري آنهاييکه دنبال قطعات يدکي مي گردند. بنابراين طراحي چنين سايتي بايتسي براي اين دو گروه از استفاده کنندگان صورت پذيرد و بايستي تاکيد بر روي اين دو نوع نيازمندي براي خريد باشد.

دو سوال اساسي که معماران اطلاعات مي پرسند اين است که "اين سايت براي چيست؟" و "اين سايت براي کيست؟".

برگرديم به سؤال اصلي اين مقاله. بسياري از معماران اطلاعات با ديدن سايت شرکت تويوتا(http://www.toyota.co.jp/index.html) آنرا به عنوان بدترين سايت شرکت‌ها معرفي مي کنند. در طول اين سمينار آدام توضيح داد چه اشتباهي در سايت تويوتا صورت پذيرفته که آنرا چنين غير دلخواه براي استفاده کننده گان کرده است. اشتباه اساسي از ديد او اين است که اين سايت بدون توجه به اين نکته ساده ولي مهم که اکثر استفاده کنندگاني که به چنين سايتي دسترسي پيدا مي کنند دنبال اطلاعاتي براي خريد يک اتومبيل مي گردند. تويوتا به جاي تاکيد بر اين عملکرد و ساخت سايت به گونه اي که استفاده کنندگان براحتي بتوانند چنين اطلاعاتي را به دست آورند، در صفحه اصلي مقدار زيادي آمار و ارقام مربوط به فروش شرکت و ديگر ارقامي که براي مديران و کارکنان آن شرکت مهم است را قرار داده است. چنين آمار و ارقامي بصور بديهي براي استفاده کنندگان نوعي، بي معني و کم اهميت است.

نتيجه اين شده که وقتي يک استفاده کننده به صفحه اصلي سايت رجوع مي کند به راحتي نميتواند بفهمد چگونه به اطلاعات مورد نياز خود دسترسي پيدا کند. هنگامي‌که استفاده کننده از لينک بالاي صفحه تحت عنوان فروشنده ياب (Dealer Locator) استفاده مي‌کند، در عوض هدايت استفاده کننده تا به آساني و سرعت فروشنده اي با شرايط مورد نظر خود را بيابد، بايستي استفاده کننده از مراحل و صفحاتي که بر اساس ساختار شرکت تويوتا نظير نوع سريال اتومبيل و امثال آن عبور کند تا نهايتا بتواند نتيجه اي دريافت کند. بطور خلاصه در توليد اين سايت تويوتا در نظر نگرفته که "اين سايت براي چه استفاده کننده اي ساخته شده است؟"

برخلاف سايت اصلي تويوتا، سايت شعبه آمريکاي آن بسيار تميز و قابل استفاده است. وقتي که شما از لينک فروشنده ياب در اين سايت استفاده مي کنيد، صفحه اي نمايان مي شود که در آن کد پستي خود را وارد کرده و بر اساس آن نتيجه بصورتي ليستي از فروشندگان نزديک به محل زندگي شما همراه با نقشه، شماره تلفن،آدرس کامل، سرويسهاي خاصي که ارايه مي کند، توضيح در مورد انواع سرويسهاي آن فروشنده و از اين قبيل ظاهر مي شود. بطور وضوح مي توان دريافت که سايت آمريکايي تويوتا با در نظر داشتن استفاده کننده تهيه شده است.